Wie herinnert zich nog de heftige uitspraken van Sergio Machionne, opperbaas bij Ferrari? “Aan mijn lijf geen elektromotor!” “Ze moeten me begraven voordat ik benzine de rug toekeer!” Nou ja, iets van die strekking kwam er in ieder geval een jaar of 2 geleden uit zijn mond. In Detroit kwam ome Sergio daar toch even mooi van terug: Ferrari gaat elektrisch.
Lede ogen
Mr. Marchionne zag natuurlijk met lede ogen aan hoe Tesla een puike tweede generatie van zijn Roadster de wereld in slingerde. Elektrisch of niet, het ding is bloedsnel. Je schiet eerder van 0 naar 100 dan je de tekst “van 0 naar 100” kunt uitspreken, en dat is niet overdreven (als je langzaam praat): 1,9 seconden doet de Roadster erover! Haantje de Voorste voelt daardoor de hete groente-adem van Elon in zijn nek, en keert om als een blad aan een boom. Net als Randy Marsh uit South Park is Sergio in plaats van zware tegenstander veranderd in voorvechter, en wel van het genre elektrosupercar.
“Ferrari wordt de eerste”
Als een hond die een andere hond met een speeltje ziet, is de elektrische auto ineens de heilige graal voor de Ferrari-baas. “If there is an electric supercar to be built, then Ferrari will be the first,” waren de woorden van Marchionne tegen Bloomberg. Wanneer dat dan zal zijn, is onduidelijk. Sergio roemt zijn aanvaller Musk voor zijn prestaties met Tesla, maar wil tussen neus en lippen door wel even eraan toevoegen: “Wat hij kan, kan ik ook.” Overigens zal er aanvankelijk wat hybride spul gelanceerd worden voordat er een zoemend raspaardje de fabriek in Maranello verlaat.
Eerst een Ferrari SUV
Voordat het allemaal zover is, komt Ferrari eerst nog met een SUV. Het is inmiddels goed gebruik onder luxemerken om een terreinwaardig ogend model te brengen. Bentley heeft de Bengayta Bentayga en Rolls-Royce is eveneens druk bezig. Veel belangrijker is echter dat Lamborghini de strakke Urus kort geleden heeft geïntroduceerd. Wie in de markt is voor iets sportiefs en praktisch, maar niet de zoveelste Cayenne, AMG of X-zoveel M op de poloclub wil parkeren, heeft niet veel meer keus dan de Lambo. Daar gaat Ferrari naar verwachting volgend jaar of het jaar daarop verandering in brengen. Wie stil is, hoort de hartjes van de fanboys breken.