Op het Rapenburg in Leiden staan ze vaker dicht bij elkaar, deze twee Alfa Romeo Brera’s. Wie het aandurfde om met zijn bootje de ijzige gracht te trotseren, kon dat vandaag doen terwijl hij aan beide kanten geflankeerd werd door de twee Alfa’s. Andere dagen staan ze wel eens aan dezelfde kant.
De Alfa Romeo Brera is een auto met duidelijk twee gezichten. Een prachtig staaltje design, maar door zijn pondjes teveel en onoverzichtelijke koets niet direct de stuurmansauto die menig merkgenoot wel is. Vooral de V6 bleek een erg logge auto. Een chipkuurtje wist daar veel verandering in te brengen zonder daadwerkelijk veel extra power toe te voegen, maar over het geheel genomen bleef het een tegenvallende auto voor het betere gooi- en smijtwerk.
Op de foto zijn geen kentekens te zien, wat het lastig maakt om te bepalen wat het voor Brera’s zijn. De achterste lijkt er eentje van de dubieuze Independent-reeks, een serie van 900 stuks met de 2.2 JTS onder de kap. De kenmerkende matgrijze kleur met zwarte velgen doen dit in ieder geval vermoeden. Over de voorste kunnen we weinig kwijt, behalve dat hij zwart is. Van alle kleuren waarin deze markante coupé geleverd is, zijn dit toch wel met afstand de minste. Liever komt hij voorbij in het rood, blauw of (desnoods) wit. Voor de liefhebber meer Alfa Romeo: de Stelvio Q, de RZ en de 8C Competizione.
Welke wordt het? De grijze, de zwarte of toch de klassiek ogende Jag?
Dat de Brera geen gooi- en smijt auto is, klopt. Maar: daar ie ook niet voor bedoeld. Het is een GT, niet een hot hatch. Alfa heeft naar mijn weten de Brera ook nooit aangeprezen als een gooi- en smijtauto.
En heb je wel eens van de 1750 TBi uitvoering gehoord? Juist vanwege de relatief luie Opel motoren en het hoge gewicht, hebben ze in 2009 de 1750 TBI geïntroduceerd: 1742cc benzine turbo, toen nog tam met 200 pk / 320 Nm. Hetzelfde blok zit ook in o.a. de Alfa 4C met 240 pk en er kan wel meer uitgehaald worden.
Zelf rijd ik een Brera 1750 TBi uit 2010 in Ti uitvoering (verlaagd en alle opties) en door Squadra Tuning naar 235 pk en 380 Nm gebracht. De kracht is daarbij ook nog uitgesmeerd over de hogere versnellingen, omdat je anders je banden oprookt door het vermogen. En de Independent is ook wel met de 1750 motor geleverd, maar sowieso zijn alle 1750 TBi’s zeldzaam, want niet lang gebouwd (eind 2009 tot in 2011) en 2e hands daardoor prijzig, waardoor (gelukkig) deze niet door iemand wordt gekocht die eigenlijk een Golfje wou.
Je hebt helaas weinig opbergruimte in de auto, maar de kofferbak is vrij groot. De zwarte Brera op de foto heeft de 19″ Ti velgen die ik ook heb, maar kans is groot dat het geen Ti is. Gewoon kenteken ff natrekken. Brera’s van vòòr eind 2009 zijn in 99% 2.2 JTS uitvoeringen. Een echte Ti heeft ook aluminium plaatjes in de hoofdsteunen, met de tekst “Brera Ti”. En je rijdt dikke turbodiesels van de VAG groep gewoon zoek met een 1750 TBi.