Kodak gaat in de cryptomunten. Iets met fotografen en rechten uitbetalen in speciale munten. Iets met een blockchain. Je moet het lezen om het te geloven. Het is minstens net zo ongelooflijk dat een bedrijf dat ooit een vast moment in onze levens wist te claimen (het ‘Kodak-moment’) al bijna uit onze geheugens gewist was. Wie tot 10 jaar voor de eeuwwisseling is geboren, kent het merk zeker. Iedereen van na de eeuwwisseling leest de naam waarschijnlijk voor het eerst.
Kodak is niet de enige. Nokia heeft nog een aardige hartslag, maar is eveneens een schijntje van wat het ooit was. Wie wilde er begin deze eeuw geen Nokia? Het was de benchmark op telefoongebied. Niet lang daarna wisten andere merken de reus min of meer van de markt te drukken.
Waarom ik hieraan denk? De autowereld maakt een enorme verandering door. Binnen het komende decennium zullen elektrische auto’s de benzineverbruikers van de markt stoten. Als voldoende partijen meewerken, komt de waterstofauto er eindelijk. Maar nog belangrijker dan de aandrijving, is de verandering in de manier waarop we rijden. Autonoom rijden heeft de toekomst. Tesla’s kunnen het al (of eigenlijk, soms) en zij zijn niet de enige. Ook Chevrolet is bezig met een autonoom rijdende auto. Het verschil met onder andere eerdergenoemde Tesla is echter, dat het om een auto zonder stuur gaat. Onderstaande video geeft een impressie van de auto.
Prachtig, toch? Niet volgens iedereen. Het zijn vooral de autoliefhebbers die dit concept hekelen. Het uit handen geven van het stuur aan de technologie blijkt een brug te ver. Waar gaat het mis? Is het een aanval op de mannelijkheid? Is het de angst voor het nieuwe?
Elektrisch rijden rekent ook al op veel weerstand (pun intended). Er moet een V8 ronken onder de motorkap, ook al kan 90% van de mensen die dat vinden deze V8 niet bekostigen. Schonere lucht in steden, afname van geluidshinder en meer van dergelijke verbeteringen van levenskwaliteit worden vergeten. Het is niet stoer, niet puur, niet authentiek. Bovendien is de productie van elektrische en hybride-auto’s milieu-onvriendelijk.
Oké, dat laatste is een punt. Echter is de verandering in gang gezet en hij gaat er komen. We zitten wat elektrische auto’s betreft aan het begin van de evolutie, dus een gebrek aan efficiency is niet vreemd. Dat moet allemaal nog rechtgetrokken worden. Nu al de stekker uit deze ontwikkeling trekken (pun intended) is net zoiets als je kind op zijn vierde van school trekken, omdat hij de Keynesiaanse theorie nog niet kan uitleggen. Bottom line: we gaan allemaal aan de elektrische auto, in ieder geval als daily driver.
Ook die autonome auto komt er. Met of zonder stuur. De liefhebber van een rondje gummen koopt hem met stuur, degene die er minder om geeft of erop vertrouwt dat de (tegen die tijd ver doorontwikkelde) technologie de betere chauffeur is, laat een videoscherm monteren in de cockpit. Misschien wel om een race-spelletje te spelen tijdens het rijden. Oh, de ironie.
Het is goed dat deze ontwikkeling wordt doorgezet. Autonome auto’s worden steeds beter en zullen uiteindelijk het aantal files enorm terugdringen. Het aantal ongelukken zal afnemen. Maar persoonlijk zie ik een nog groter voordeel: je kunt met een biertje extra achter de kiezen in de auto stappen.
Gisteravond zat ik te eten met vrienden. Terwijl zij langzaam minder helder werden, zat ik nuchter aan tafel, verlekkerd te kijken naar de wijnen, whisky’s en gin-tonics die over tafel gingen. Had ik een (deels) autonome auto gehad, dan had ik kunnen drinken en naar huis kunnen rijden. Wil je drinken, dan moet je met vrienden door het gehele land altijd een slaapplek regelen, want taxi’s zijn nu eenmaal prijzig op afstanden van 30 of meer kilometers (zeker heen en terug). Een autonome auto zou dan helemaal niet zo vervelend zijn. Daarvoor zou ik niet graag mijn stuur in leveren, maar het beste van beide werelden trekt me zeker aan: zelf heen rijden, terug laten rijden.
Begrijp me niet verkeerd: hier spreekt een liefhebber van auto’s en een net zo grote liefhebber van autorijden. Iemand die een brede grijns op zijn gezicht krijgt bij het vloeren van een potente bolide. Iemand die er geen probleem mee heeft een klap geld in te leveren iedere maand voor die sporadische plezante stukjes toeren. Op een gegeven moment komt echter de realist aan het woord. De autonome auto is een goede ontwikkeling. Omarm hem. Je kunt altijd nog benzine en rubber verbruiken als hobby.