Een van de meest markante en ondergewaardeerde auto’s, de Brubaker Box, is niet meer. Al lang niet meer, overigens. Maar een recente revival van dit onterecht nooit tot Werelderfgoed gekroonde karretje lijkt op handen. De BOXX is onderweg.

Geen legende

De Kever. De Eend. De VW T1. De Mini. En ga zo maar door. Waarom werden zij iconen, maar de Brubaker Box niet? De tweecijferige productieaantallen en slechts 7 ‘backers’ van het project BOXX om het karretje nieuw leven in te blazen, schetsen een teleurstellend beeld. Blijkbaar zijn er maar weinig echte fans van dit bijzondere, hoekige vehikel. Of lijkt dat maar zo?

Niet populair

In 1972 begon Curtis Brubaker, geestelijk vader van dit hoekige doosje, met het bouwen van deze Boxen. Om te wedijveren met de afgetrapte VW-bussen waar destijds al menig langharige en bebaarde idealist zich in voortbewoog, bedacht onze Curtis een kit om op een VW Kever-onderstel te schroeven. Het woord ‘kit’ is in deze context enigszins misleidend: je kocht de Brubaker Box namelijk kant en klaar. En met ‘je’ wordt in dit verhaal (helaas) slechts een heel klein groepje mensen bedoeld.  Een enkel medium schreef over vijftig verkochte exemplaren. In werkelijkheid kan het ook zomaar de helft of minder zijn. Daarvan zijn er slechts drie door Brubaker zelf gemaakt. De rest werd door AutoMecca in elkaar geschroefd.

Eenvoudig

Aan de eenvoud kan het niet liggen. Want een simpeler gebouwd karretje is bijna niet te vinden. Slechts 13 glasvezelpanelen waren er nodig voor een complete Brubaker Box. Deze schroefde je direct op het chassis van het geofferde Kevertje. En in al zijn eenvoud was hij nog praktisch ook. Je had aardige binnenruimte – bereikbaar via een opvallende schuifdeur – en als de zon doorbrak, kon er een dakpaneel uit.

Aandacht genoeg

Gebrek aan aandacht leek er ook niet te zijn. De Brubaker Box verscheen in verschillende televisieprogramma’s en films, zoals Ark II, Soylent Green en Grid Runners. Autojournalisten van onder andere Car and Driver en Car Kings besteedden aandacht aan het doosje.

Niet goedkoop

De prijs van de Brubaker Box was wellicht een probleem. Met een kleine 4.000 dollar was hij niet spotgoedkoop. Ter vergelijking: een Kever begon bij minder dan de helft ($1.780) en ging tot $2.599 voor een cabrio. De VW-bus waar hij mee moest concurreren, kostte zo’n 1.000 dollar (of 25%) minder. Dat is best veel geld voor een kek busje.

Revival met Tesla en Ford

In 2014 verklaarde geestelijk vader van de Box Curtis Brubaker tegen Jalopnik dat er een nieuwe versie op handen was. Tesla en Ford zouden betrokken zijn bij dit project – niet de minste namen uit de autogeschiedenis. Sindsdien is er behoorlijk weinig meer vernomen van deze revivalpoging. Al is er een sterke gelijkenis tussen een schets van de 78 Concept van Brubaker en de inmiddels uitgestelde Tesla Cybertruck. Meer dan een Penthouse-artikel is er niet van de schetsen, aangezien ze (samen met tekeningen van de Brubaker Box) verloren zijn gegaan in een brand. Zou dit de revival zijn waar Brubaker in 2014 op doelde?

Vergelijking tussen de 78 Concept en Tesla Truck (via Reddit)

Project BOXX

Brubaker was niet de enige die zinde op een revival. Waar anders dan in het zonovergoten Californië bedacht iemand om deze surfmobiel (niet te verwarren met een smartphone met werkende internetverbinding) nieuw leven in te blazen? DRIVEN.co wist de eerste originele Brubaker Box in handen te krijgen. Voor dood achtergelaten in een moeras in Florida lag het karkas van productiemodel nummer één weg te rotten. Nu moet dit karkas als mal gaan dienen om BOXX op de weg te krijgen.

Crowdfunding gestaakt

Hoewel op DRIVEN.co nog steeds een pagina staat over BOXX en er nog steeds gerept wordt over sponsors en partners die mogen helpen het iconische hoekige karretje terug te brengen, doet een blik op crowdfundingsite Indiegogo anders vermoeden. Daar is de crowdfundingactie inmiddels gestaakt. Project BOXX kwam niet verder dan 25.400 van de benodigde 143.880 euro. En dat is zonde, want het karretje heeft zoveel potentie. BOXX is kleiner en lichter – en daardoor zuiniger en sneller – dan de VW Kever waarvan hij het chassis leent. Tegelijkertijd is de auto door zijn unieke design een stuk ruimer vanbinnen. Een ideale combinatie dus. Toch lijkt de mislukte actie het einde voor dit guitige doosje op wielen.

Maar dan: hoop

Niets is echter minder waar, zo blijkt uit navraag bij DRIVEN.co. CEO Dale Davis laat aan Auto Virals weten: “BOXX komt eraan, maar we hebben uiteraard wat tegenslagen gehad door COVID-19. Op dit moment zijn we bezig de mallen af te maken.” Operations Manager Tomo Bullum voegt eraan toe: “De eerste productieaantallen zullen klein zijn. We willen er zeker van zijn dat we onze kwaliteitsdoelen halen. We zijn ook aan het onderzoeken of koolstofvezel een optie is voor sommige carrosserieën.”

Er komt meer…

Bullum: “Wij stellen ons voor dat er verschillende groepen zijn die ieder een eigen visie hebben voor de BOXX.” Volgens Bullum zullen nostalgische lui de auto zo origineel mogelijk willen houden, terwijl anderen er een technologisch vooruitstrevend voertuig met stylingelementen van het origineel van willen maken. Bullum: “Er zit nog veel meer achter, maar daarvan mogen we op dit moment nog niets vertellen. Spannende dingen!” Davis beaamt dat: “Houd ons in de gaten, want we zullen binnenkort coole dingen hebben om te laten zien.”

Kopen?

DRIVEN.co is geen Volkswagen, om het maar zachtjes uit te drukken. De kans dat er dus massa-export richting ons kleine polderlandje komt, is niet enorm te noemen. Aan de andere kant: nooit geschoten is altijd mis. Mail die gasten dus als je zo’n kek busje voor de deur wilt!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
15 ⁄ 5 =