Wat is het toch met cruisers die op Harley-Davidsons willen lijken? De lijst lijkt oneindig. Toch wist BMW vaak juist wél een eigen draai te geven aan modellen – denk aan de R1200 Cruiser, bijvoorbeeld. Die eigen draai is met de nieuwste R18-telg weer ver te zoeken, helaas. Maak kennis met de Harley-Davidson Ultra Limited Indian Roadmaster BMW R18 Transcontinental. En het wordt nog erger.

Zoveelste namaak

Imitatie is de beste vorm van vleierij. Als dat zo is, kan Harley-Davidson inmiddels niet meer zitten van het aantal veren dat bij het motormerk in de derrière is geschroefd. Elk Japans motormerk heeft wel een model of twee dat een Harley-Davidson in het verkeerde lichaam is. En zo af en toe doet een merk van een ander continent een gooi. Zo ook BMW met de R18, die er nu tevens als B en Transcontinental is. Zou het wraak zijn vanwege de goed gelukte Harley-Davidson Pan America?

Het uiterlijk van de BMW R18 Transcontinental

Hoeveel details kun je jatten? Veel, zo blijkt. Tel bijvoorbeeld eens het aantal lichtjes aan de voorkant en kijk hoe ze geplaatst zijn. Ja, de knippers zijn ruitvormig, maar dan nog. De koffers moesten ook op dezelfde wijze worden vormgegeven – inclusief enorme rugleuning voor de passagier. En dan die wielen. Doe dan in ieder geval iets origineels met de wielen! Nee hoor, BMW doet zo goed als geen moeite deze keer. Als je de cilinders er niet horizontaal aan de zijkanten uit zag steken, zou je nooit raden dat het een BMW was.

Op papier

Zijn er technisch dan grote verschillen? Doet de BMW het met een turbootje en een lekker hoog piekvermogen tussen de Amerikaanse koppelmonsters? Laten we hem eens naast de Harley-Davidson Ultra Limited en Indian Roadmaster zetten. Op papier, welteverstaan.

 
Harley-Davidson Ultra Limited

Indian Roadmaster

BMW R18 Transcontinental
Motorinhoud1868 cc1890cc1802 cc
Koppel164 Nm171 Nm158 Nm
Zithoogte740 mm673.1 mm740 mm
Gewicht (lege tank)416 kg412 kg427 kg
Lengte2600 mm2656 mm2640 mm
Prijs€ 36.495,-€ 38.290,-€ 32.950

Wat blijkt? Nu het Beierse merk ineens met de Amerikaanse gevestigde orde wil concurreren, worden de pk’s niet meer vermeld. Net zoals Harley-Davidson dat sinds jaar en dag doet, noemt BMW alleen het koppel. Daarin moet de BMW dan ook gelijk zijn meerdere erkennen in beide Amerikanen. En geheel tegen de verwachtingen in is de Europeaan de zwaarste van het stel!

Ook als imitatie-Street Glide

Liever geen topkoffer en salonfauteuil voor je achterpassagier? Dan is de BMW er ook als R18 B, een Duitse Harley-Davidson Street Glide. Oké, vooruit: de achterlichten zijn leuk geplaatst, zoals je op deze foto kunt zien. Best uniek. Dat lijkt er echter op te duiden dat de koffers er niet af kunnen. Dat is dan weer onhandig.

Wie gaat de BMW R18 Transcontinental kopen?

Goede vraag. Zo op papier lijkt de koper vooral iemand te zijn die niet geeft om het hoogste koppel of het laagste gewicht. Of merkhistorie. Misschien iemand die jarenlang Harley-Davidson heeft gereden en al die tijd een boxermotor heeft gemist? Of zouden er genoeg mensen zijn die hun vertrouwde Amerikaanse ros inruilen voor Duitse degelijkheid? De tijd zal het leren. De BMW R18 B en Transcontinental zijn inmiddels te bewonderen tussen de andere BMW Heritage-modellen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
9 + 13 =