dyson elektrische auto

Zou hij zich aan het asfalt zuigen door de hoge downforce? Klinkt de motor als een stofzuiger? Wordt het een snoerloze auto? Zit er een V8 in? Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Dyson, de stofzuigerfabrikant, had al langer plannen om een elektrische auto te bouwen. Nu is duidelijk dat er minimaal 3 auto’s moeten staan in 2020.

Klinkt ver, 2020. Is echter al over 2 jaar! James Dyson, oprichter van het merk met snoerloze zuigers en ander luchtverplaatsend materieel, wil meer dan 2 miljard euro in het project pompen. Hiermee wil hij 400 man (m/v) aan het werk zetten, zo schrijft de Financial Times. De kwaliteitspublicatie geeft in meer detail aan wat Dyson van plan is.

Probeersel

In eerste instantie moeten er 3 elektro-units gemaakt worden. De eerste zou in een oplage van minder dan 10.000 stuks op de markt komen, en is voornamelijk bedoeld om de markt een beetje te verkennen. Ook moet dit model ervoor zorgen dat er een supply chain wordt opgebouwd. De daaropvolgende 2 (of wellicht meer) modellen moeten in aanzienlijk grotere oplage komen. De helft van het budget wordt gestoken in de ontwikkeling van goede accu’s.

Nieuwe supercar

Af en toe voelt het alsof de elektrokar de nieuwe supercar is. Waar om de haverklap een nieuwe supercar (op papier) gelanceerd wordt door een of ander schimmig bedrijf, het liefst met 100 miljoen miljard pk’s, schieten nu de elektro-ondernemers als paddenstoelen uit de grond. Het enige verschil is, dat Dyson met zijn vermogen wat serieuzer lijkt dan de eerste de beste zolderkamermonteur met leuke rendersoftware. Moeten Musk en vooral de gevestigde orde aan fabrikanten zich zorgen maken? Dat zal de tijd moeten uitwijzen. Het geeft in ieder geval maar weer aan hoezeer grote ondernemers geloven in de elektrobak en bereid zijn dit geloof met geld te ondersteunen. Als zelfs de stofzuigerboeren zich erin gaan mengen, moet het wel wat zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
3 × 8 =