We schrijven 2002. Porsche presenteert de Cayenne aan het publiek. “SCHANDE!” scandeert de nog net niet met hooivorken zwaaiende menigte. Hoe durft een sportwagenfabrikant zo’n verhoogd boodschappenwagentje de markt op te slingeren? Fast Forward naar krap twee decennia later. Harley-Davidson flikt min of meer hetzelfde geintje met de Pan America. De wereld (tenminste, van Harley-Davidson-adepten) staat op zijn kop. Terecht?

Briljante machine

Voorop staat, dat de Harley-Davidson Pan America een briljante machine is. Deze regelrechte aanval op publiekslieveling BMW 1250GS heeft als motor zonder twijfel bestaansrecht. De hoogtoerige, 152 pk sterke Revolution Max 1250 (toevallig ook 1250 cc) is subliem. Soepel met in elk bereik voldoende trekkracht en een feestelijke kers op de taart in de vorm van een vermogenspiek hoog in de toeren. Het trekt, stuurt en remt fenomenaal – zeker voor een Harley-Davidson. Dat er in de afwerking nog wat kleinigheidjes strakgetrokken mogen worden (het ruitje is een veel genoemd euvel) mag de overall pret niet drukken. Hier kun je lang en met veel plezier op toeren. En als je een beetje van je Harley-Davidson houdt, ga je alle minpuntjes uiteindelijk upgraden.

Maar: is de Pan America een Harley-Davidson?

Menig Harley-rijder begint harder te briesen dan zijn geliefde stalen ros bij het zien van de Pan America. Het is geen laaghangend, uit zware fossiele metalen opgetrokken kolos met zes keer meer cc’s dan de gemiddelde leasebak en het gewicht van een middelgroot continent. Deze brute adelaar heeft zijn gestel door Fayah Lourens laten uithongeren, terwijl de krachtbron de woorden “GA VOOR GOUD!” van Joel Beukers kan dromen. Het resultaat is een on-Amerikaans efficiënt blok op een motorfiets die slechts 254 kilogram (5 meer dan een GS) weegt!

Stilletjes

Efficiency is echter niet wat de traditionele rijder afschrikt. Het gevoel van een echte Harley-Davidson lijkt verloren te zijn gegaan. Het blok gedraagt zich niet meer als een dronken oom op een kinderfeestje. Het is niet luid, lomp en overdadig aanwezig. En die stilte is niet wat Harley-Davidsons normaal gesproken typeert. Jammer voor de puristen, want dit 1250-blok gaan we vaker terugzien. In iets afgeknepen vorm drijft hij straks de Harley-Davidson Sportster S (zie hieronder) aan. Wedden dat het niet bij deze nieuwe Sportster blijft?

Hoog

Ook hier komt de vergelijking met de Porsche Cayenne weer mooi terug: hij is hoog. De Harley-Davidson Pan America heeft een zadelhoogte van 850-890 mm. Ter vergelijking: de Harley-Davidson Softail Low Rider S (zie hieronder) zit een centimeter of 20(!) lager. Je moet als kind goed aan de groenten hebben gezeten om met beide benen bij de grond te kunnen op deze fiets. Of hoge hakken moeten je ’te darling’ staan.

Is er dan niets “echt Harley-Davidson” aan de Pan America?

Alle gekheid op een stokje: ondergetekende is behoorlijk Harley-fan. Sterker nog, een ander merk heeft er nooit in de schuur gestaan. Buiten het logo dat erop prijkt, voelt er echter weinig aan deze Pan America als een andere fiets uit de Amerikaanse stal. Zelfs de bediening van bijvoorbeeld richtingaanwijzers of cruise control is geheel anders. En ja, het rijdt ook totaal anders. Leuk – waanzinnig leuk – maar anders. Daar kun je als purist natuurlijk heel erg boos om worden. Maar je moet ook realistisch zijn. De verkopen van de loodzware brulijzers zijn al tijden dalende. Jongere generaties zien weinig in de traditionele freedom machines. Wat doe je dan? Dan lok je ze de tent in met een allemansvriend. Werd al geprobeerd met een (inmiddels onder een andere vlag gecontinueerde) elektrische motorfiets. Dat oogstte niet het beoogde succes. Deze Harley-Davidson Pan America lijkt dat wel te doen.

Het Cayenne-effect is al gestart

Het zal de gemiddelde motorrijder aan zijn derrière jeuken wat de traditionele Harley-rijder vindt. De Harley-Davidson Pan America gaat als warme broodjes over de toonbank. Wie de Harley-Davidson Pan America Special (de lekkerste uitvoering) wil, zal inmiddels enkele maanden geduld moeten hebben. Dus zo zie je maar: net als de Cayenne, is deze nieuwe toerfiets een geniale zet. Dat heeft Harley-Davidson goed afgekeken van alle exclusieve automerken. En vind je ‘m niks? Dan koop je ‘m niet.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
21 + 16 =