autosalon brussel lexus lc500h

Lexus mag best geroemd worden om de groei die het heeft doorgemaakt op de premiummarkt. Geholpen door horden rappers en oudere mensen, heeft het luxemerk van Toyota een goede naam gevestigd. Waar meest vergelijkbare concurrent Infinity maar moeilijk voet aan de grond krijgt in ons land, doet Lexus het best aardig. Een ongetwijfeld voor altijd unieke verschijning op ’s lands wegen, maar absoluut de moeite van het bekijken waard, is de LC500h.

De enkele jaren geleden ingeslagen designrichting van Lexus is het best te vergelijken met het Bangle-tijdperk bij BMW: geheel over een andere, veel minder conventionele boeg en stof voor gesprekken tussen autofielen. Beide omslagpunten trekken waarschijnlijk min of meer dezelfde verhouding lovers en haters.

autosalon brussel lexus lc500h

Heet hangijzer in de discussies is altijd de grill. Het was ooit Audi dat begon met zo’n doorgetrokken grill, waarna zelfs merken als Mitsubishi dergelijke fratsen gingen uithalen. Lexus geeft de grill een soort taille mee. En het moet gezegd worden: de auto krijgt er een unieke uitstraling door. Vriend en vijand moeten dan ook toegeven dat de dagen dat alle Japanse auto’s saaie vierkante blikjes waren ver achter ons zijn. De boemerangvormige lichten die los staan van de (rest van de) koplampen, zijn eveneens zo’n designtrekje waar je maar net van moet houden.

autosalon brussel lexus lc500h

Ook aan de achterkant vinden we controversiële stylingelementen. De achterlichten lijken gevormd te zijn door uitgelopen verf. Hier komt tevens de vorm van de grill terug. Wederom kunnen vriend en vijand op 1 punt de hand schudden: het is een unieke verschijning.

autosalon brussel lexus lc500h

Kijken we naar het silhouet in zijaanzicht, dan valt op hoe slank, snel en gespierd de auto oogt. Atletisch zelfs. Hij ziet er veel sneller uit dan hij is: ‘slechts’ 359 pk en een afgeregelde top van 250 km/h verwacht je niet, evenals een acceleratietijd van 4,7 seconden. Vergeet echter niet: hier staat een auto die net geen 2 ton weegt! In dat licht zijn de prestatiecijfers en het (opgegeven) gemiddeld verbruik van 6,4 liter per 100 km (145 gram/km CO2) bijna opmerkelijk te noemen.

autosalon brussel lexus lc500h

autosalon brussel lexus lc500h

autosalon brussel lexus lc500h

Van binnen is het luxe sportiviteit wat de klok slaat: lekkere sportstoelen, hoge middentunnel, lekker beefy sportstuur, kort pookje (dat je helaas 2 keer per rit gebruikt) en hoogwaardige afwerking met leer galore. Absoluut een prettige plek om in te vertoeven. Meer zien? Hieronder nog een plaatje van 1 van de 4 velgen. Lekker toch?

autosalon brussel lexus lc500h

Kijk eens wat andere merken meenamen naar de Autosalon van Brussel.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
6 × 29 =