Alfa Romeo RZ

Ooit, toen Sam van Lingen in Amsterdam nog bestond, stond daar een zwarte Alfa Romeo RZ. Alsof je dan de kans om je even ROFLOL Wouters (al reed hij een gele in Now or Never) te voelen voorbij laat gaan. Destijds verkoopadviseur bij de Alfa-zaak Ivo van Hees had slechts een voorwaarde: “Houd hem wel heel, er zijn er maar 300 van.”

Nog niet eens

Sterker nog: het zijn er niet eens 300. De RZ bleek nog moeilijker te slijten dan zijn minder attractief vormgegeven dichte broer SZ, waardoor de geplande 350 stuks niet werden gebouwd. Het doek viel voor de Alfa Romeo RZ bij 278 stuks. 50 daarvan werden in ’92 geproduceerd, de overige 228 kwamen uit ’93. Dat zijn aantallen die de 8C Competizione degraderen tot een massaproduct. Deze zwarte RZ met rood leren bekleding is nummer 165 van de serie en komt dus uit ’93.

Alfa Romeo RZ

Echt Alfa-gevoel

Het Alfa-gevoel maakt zich meteen meester van je als je plaatsneemt achter het net niet recht voor de bestuurder geplaatste stuurwiel. Als je 1.90 meter lang bent, zit je net slecht: korter is ideaal voor het zicht naar voren, maar als je langer bent, kun je er altijd nog voor kiezen om boven de ruit uit te kijken. De stoel staat voor je gevoel ook te hoog, dus je hebt continu de neiging om aan de verstelling te zitten. Maar al die kleinigheden wennen snel als je eenmaal zit. Je vindt moeiteloos je weg in de smalle, maar perfect ondersteunende kuipstoeltjes. Vervolgens ga je rijden.

Alfa Romeo RZ

Charmante details

Wat een machine! Je vergeeft hem alles. Elk irritant onzuiverheidje wordt juist een charmant detail. Het gaspedaal dat werkt volgens het principe ‘alles of niets’, het rempedaal dat de eerste 15 cm slag niet thuis geeft, de koppeling die je ongeveer tot aan de grille moet intrappen en vervolgens niets doet totdat je ‘m bijna hebt laten opkomen: het zijn allemaal eigenschappen die je normaal niet wilt op een auto, maar die deze RZ juist zijn charme geven. En het geluid is werkelijk fantastisch! Zonder twijfel het mooiste geluid dat ooit uit een enkele uitlaat is gekomen.

Alfa Romeo RZ

Goed gummen

Nog steeds rijdt de RZ best lekker. Zeker gezien zijn leeftijd is het goed gummen. De 210 pk leverende V6 gromt er heerlijk op los terwijl de naald van de snelheidsmeter rustig klimt. De topsnelheid van 230 kilometer per uur zal altijd een gegeven blijven, want ruimte om dat te testen was er helaas niet. De sprint van 0-100 in 7,5 seconden klinkt absoluut geloofwaardig.

Alfa Romeo RZ

Geen rationele keuze

Maar het gaat bij deze auto niet om de kille cijfers en de afweging tussen de voor- en nadelen. Het is geen rationele keuze. Natuurlijk zal de gemiddelde huisvrouw uit Purmerend met drie kinderen en een hond nooit de overweging maken om deze auto aan te schaffen. Dit is bij uitstek het type auto waar het voor de liefhebber om draait: als je benzine door je aderen hebt stromen, word je er op slag verliefd op.

Alfa Romeo RZ

Koppendraaier

Iedereen vindt de Alfa Romeo RZ gaaf. Vrouwen en mannen uit alle leeftijdscategorieën kijken om. Mensen uiten zelfs per claxon hun bewondering. Deze vijftien jaar oude auto die nieuw een stevige 188.000 gulden (dat gaat richting 911-proporties) kostte is nog steeds een koppendraaier van jewelste. En terecht. Zo gedurfd worden ze maar zelden gemaakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *