automerken grootste metamorfose

Je hebt merken die nauwelijks iets aan hun modellen versleutelen (Audi, we kijken naar jou). Dan zijn er nog merken die gewoon altijd helemaal fijn zijn geweest (Alfa Romeo, BMW, deze is voor jullie). Er is ook nog een derde groep: de groep van lelijke eendjes die in gracieuze zwanen zijn veranderd. Die laatste groep zetten we vandaag in het zonnetje. Welke merken zijn dat?

Volvo

Is het nu poepsjiek om kleine Sterre en Sem achterin de Volvo 240 te mikken voor een rit naar de tennis, toen de auto uitkwam, was het een liefhebbersauto. Volvo’s, hoe karakteristiek ook als je erop terugkijkt, zijn lange tijd beschouwd als saaie auto’s. Volvo zag dat zelf ook. Sterker nog: bij de launch van de S80 was Volvo niet vies van een beetje zelfspot:

Vanaf toen begon het merk bolides te maken die ook nog eens aardig op het netvlies lagen. Het was weer done om Volvo te rijden. De grootste metamorfose is echter van de afgelopen jaren. Hoe goed zijn de nieuwe S/V/XC-modellen gelukt?! Misschien wel de mooiste auto’s in hun klasse. Bizar. En ja, de klassieke Volvo’s zijn ook mooi, maar dat is echt nog steeds omdat ze weer mooi zijn.

Kia

Absolute winnaar in de metamorfose-challenge blijft het merk Kia. Het is maar goed dat de eerste Rio geen verkoopsucces was in ons land, want je hebt spontaan slachtofferhulp nodig als je er eentje ziet. Traumatisch lelijk. Naast de Rio kwamen er meer droomvoitures uit de Koreaanse pen gerold. Wat te denken van de wulpse Carens, de adembenemende Carnival en de bloedhete Joice? Met die laatste kun je overigens wel lekkere burn-outs trekken:

Het was allemaal behoorlijk behelpen. De Sorento was een aardige gok, al leek die natuurlijk behoorlijk veel op de eerste Lexus RX. De werkelijke ommezwaai kwam toen Peter Schreyer werd aangesteld als hoofd design. Terecht dat hij nu een van de drie scepterzwaaiende heren is.

automerken metamorfose Kia Stinger

Hyundai

Officieel heet de tent waar Schreyer een van de top dogs is Hyundai-Kia. En dat kun je wel zien. Want Hyundai heeft min of meer hetzelfde doorgemaakt. Je moet wel heel bijzonder in je hoofd zijn om een Hyundai Excel-fanclub te starten, laat staan een Vereniging Voor Blije Atos-Rijders.

De hand van Schreyer is echter ook duidelijk te zien in de designtaal van dit merk. Zo’n nieuwe i30 of Veloster is helemaal zo gek nog niet. Nu kopen? Neuh. Maar je hoeft tenminste niet meer incognito achter het stuur. Enige jammere is dat een beetje leuke Hyundai zo onmogelijk duur wordt, dat je toch al snel weer voor een ‘meer bewezen’ concurrent gaat.

2019 hyundai veloster n 3

Lexus

Het zijn altijd goede auto’s geweest (net als Volvo’s), maar mooi? Meh. Als ex-Lexist (van wie de auto altijd aangezien werd voor een Kia of Hyundai) heb ik een band met het merk. Die Japanners kunnen echt een heel goed in elkaar stekend product op de weg zetten. Dat je er verder niet naar wilt kijken, is een ander verhaal.

automerken metamorfose lexus

Nu is dit een punt waar de meningen over verschillen. Niet iedereen vindt de nieuwe Lexussen (Lexi?) mooi. En dat is juist goed! Liever dat ze je haten, dan je direct weer vergeten. Persoonlijk kan ik de nieuwe designtaal enorm waarderen. Vooral de SUV’s doen het goed.

autosalon brussel lexus lc500h

Welk merk hoort er nog meer in dit rijtje? Laat je reactie achter!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
19 − 3 =