autosalon brussel bentley contonental gt

De Autosalon in Brussel is inmiddels weer voorbij, maar gelukkig hebben we de foto’s nog. En er komen er nog veel meer online! Alhier de Bentley Continental GT.

Een van de prettigste ontmoetingen op de Autosalon in Brussel was zeker die met de nieuwe Bentley Continental GT. Dit is typisch zo’n auto die zich niet laat beschrijven door harde cijfers en prestaties. Als geen ander weet de Bentley een bepaald gevoel over te brengen. Aan elke vierkante centimeter van deze auto is aandacht besteed om jou als bestuurder een ongeëvenaard gevoel te geven dat je jezelf op iets speciaals trakteert, iedere rit weer.

autosalon brussel bentley contonental gt

Ooit mocht ik (anoniem, dat dan weer wel) voor een ander magazine (was het 925.nl? Volgens mij wel) een Bentley Continental GT testen. We schrijven 2008, en de Conti GT in kwestie was een tweedehands W12 die de eigenaar uit de VS had gehaald. Kortom: een vroeg modelletje. Daarvan herinner ik me nog een paar zaken.

autosalon brussel bentley contonental gt

Ten eerste het weggedrag. Dat was verre van sportief. Het was eerder een beetje awkward. Zoals je je voelt wanneer die ene tante je hoofd aan beide kanten vastpakt en naar je toetrekt, terwijl ze haar lippen tuit, zo voelde deze eerste generatie Continental bij het opzoeken van de limiet. Alsof hij wilde zeggen: “Gast, wat… wat doe je? Houd daarmee op.” Schijnt met dit geheel nieuwe model een ding uit het verleden te zijn. Het gewicht is aangepakt en ook de verdeling ervan is beter, zelfs met de W12 in het vooronder.

autosalon brussel bentley contonental gt

Waar de auto vanaf de eerste generatie vooral in uitblonk, was de luxe en weelde. Je voelt gewoon dat je zonder ook maar een greintje vermoeider uit te stappen moeiteloos van de PC Hooft naar de Côte d’Azur kunt blaffen – of liever gezegd: zoeven. Daarbij heb je altijd power tot je beschikking, zonder dat de auto zich opdringt. Veel snelle auto’s zijn moeilijk relaxed te rijden, omdat je beloningscentrum continu wordt getriggerd door dat duwtje in de rug bij elke kleine gasbeweging. Gas inhouden wordt dan als een rondje van het huis weigeren terwijl je ziet dat je buiten door de een sneeuwstorm naar huis moet fietsen. De Continental GT doet dat anders. Een Bentley gedraagt zich als een Engelse butler: altijd op de achtergrond, nauwelijks merkbaar aanwezig, maar direct beschikbaar voor zelfs het meest bizarre verzoek. Met eerdergenoemde wijzigingen in acht genomen, is de vraag of de toegenomen sportiviteit niet ten koste van dit relaxte, weelderige gevoel gaat. Zou hij door zijn sportievere weggedrag opdringeriger worden?

autosalon brussel bentley contonental gt

Geld maakt niet gelukkig. Aan de andere kant: ik kan me niet voorstellen dat je je op een neutrale dag minder fijn gaat voelen als je op deze auto afloopt. De aluminium koets heeft zoveel mooie details. De scherpe vouwen op de flanken, bijvoorbeeld. Maar ook de neus, die net als de rest van de auto is geïnspireerd door de EXP 10 Speed 6 Concept. Is hij mooier dan zijn inspiratiebron? Lastig te zeggen. In ieder geval is de Continental GT in het echt stukken mooier dan op de foto’s.

autosalon brussel bentley contonental gt

Het geluksgevoel kan niet anders dan toenemen als je in deze cockpit stapt. Zelfs in deze uiterst gewaagde kleurstelling is het genieten. Dat hout is – zeker in combinatie met al dat geglim – een punt om een nacht over te slapen voordat je het aanvinkt, maar goed, alles is naar smaak aan te passen.

autosalon brussel bentley contonental gt

autosalon brussel bentley contonental gt

autosalon brussel bentley contonental gt

autosalon brussel bentley contonental gt

autosalon brussel bentley contonental gt

autosalon brussel bentley contonental gt

autosalon brussel bentley contonental gt

Al met al een kanshebber voor Mooiste van de Show, alhoewel… die McLaren 720S… De troffee gaat in ieder geval naar een Brit. Hier meer Autosalon van Brussel.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
20 − 16 =