Het is blijkbaar enorm belangrijk voor kopers van wat snellere nieuwe auto’s dat hun auto snel is rond de Nürburgring. Iedere fabrikant pist via dit circuit graag even over andere fabrikanten heen. Hoe minder specifiek de categorie, hoe cooler je auto. Maar hoe zit dat met 4×4’s?

Het maakt niet uit wat het is: station, coupé, voorwielaandrijver, elektrokar, noem het maar. Alles en iedereen moet een keer het Duitse circuit rond om zichzelf te bewijzen. Zo ook de SUV’s. Natuurlijk jaagt Porsche zijn Cayenne rond de befaamde Nürburgring en zal ook BMW geen X5(M) de showroom in laten zonder de rondetijden even te checken. Maar we hebben het niet over een SUV, maar echte 4×4’s. Hoe laat je zien dat jouw verhoogde krachtpatser de grootste heeft?

Precedent?

Land Rover zou hier wel eens een mooie precedent geschapen kunnen hebben voor het meten van toereikendheid der 4×4’s. Eerst gaat hun rode Range Rover Sport zo vlug mogelijk omhoog over Dragon Road om vervolgens de extreme trap op te klimmen richting Heaven’s Gate. In cijfers: 99 bochten plus 999 traptreden onder een hoek van 45 graden. Dat ziet er dan zo uit (skippen naar 3.20 als je geen tijd hebt voor een intro):

Uiteraard is dit niet zomaar een klim. Niemand minder dan Ho-Pin Tung, de in Velp geboren zowel Nederlandse als Chinese coureur die in de Formule E uitkomt voor Panasonic Jaguar nam plaats achter het stuur van de Range Rover Sport. Verschillende rijmodi moest hij op de Range inschakelen om de auto onder de omstandigheden in het gareel houden: Dynamic Mode op de weg, Off-Road mode op de trap. Overigens was de Range de eerste auto ooit die de trap op reed.

range rover sport trap op china 1

Is dit de coolste stunt die ooit met een Land Rover is uitgehaald? Lastig te zeggen. Downhillen van een Zwitserse piste is ook niet verkeerd, evenals een Arabisch woestijntje doorkruisen. Vergeet ook het record op Pike’s Peak niet.

Kabeltje

Voor wie roept: “IK ZIE EEN KABEL! NEPPERS!” Dat klopt. Als de Range Rover gaat glijden, wordt het al gauw een flinke val met schade, gewonden en doden tot gevolg. Dan is zo’n kabeltje geen slechte valbescherming. De kabel had verder geen aandeel in het klimproces.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *