peugeot 205 gti

Wie in de 80’s is opgegroeid en een liefde had voor hot hatches, kon niet om Peugeot heen. Zowel in de jaren ’80 als ’90 maakten de Fransen enkele zeer smakelijke autootjes waar je met het gezin (of een stel vrienden) in kon rondtuffen, maar ook op bochtige bergweggetjes of zelfs het circuit een potje kon breken. En laat nu net de Franse koning aller GTI’s te koop staan.

De ‘Franse koning aller GTI’s’ is een term waarover we kunnen soebatten. De meeste liefhebbers zullen het echter dicht bij de bron zoeken en modellen als de 306, 206, 307 en 308 links laten liggen. De 309 was ook zo’n geinig ding, evenals de koddige 106. Maar laten we eerlijk zijn: er kan er maar 1 de winnaar zijn (om maar een bekende presentator uit dezelfde periode te citeren). En dat is zonder twijfel de Peugeot 205 GTI.

peugeot 205 gti

Met alleen de naam ‘Peugeot 205 GTI’ zijn we er natuurlijk nog niet, want er moet nog een belangrijke toevoeging achter: 1.9. Kenners weten namelijk dat er ook een 1.6 is geleverd. Uiterlijk was het eveneens een leuk ding om te zien, maar onderhuids was het verschil duidelijk. Het ontberen van 325 cc’s zorgde voor een aderlating voor wat betreft de power: 26 paarden en 29 Newtonmeters scheelt het met de oer-GTI, en 17 paarden / 18 Newtonmeters met diens opvolger die was aangepakt door het milieurapalje. Opsteker: in deze advertentie gaat het om een model uit 1988, dus van vóór de wijzigingen die ten koste gingen van het vermogen. Dat betekent 131 pk en 161 Nm om mee te spelen. Klinkt niet als veel, maar zet dat af tegen een rijklaar gewicht van 860 kg, en je hebt een feestnummer te pakken.

peugeot 205 gti

Kijken we naar de advertentie, dan staat er inderdaad dat we hier met een 1.9 te maken hebben. Alle 1905 cc’s worden vermeld. Gek genoeg rept de adverteerder hier echter over 105 pk. Hebben ze in Zweden een ander meetsysteem, gaat het toch om een 1.6, zijn er veel paarden verloren gegaan in de 30 jaar en 264.000 kilometer of is het een typefout? Laten we hopen op het laatste. We lezen in ieder geval duidelijk ‘1.9’ van de C-stijl af. Dat geeft weer hoop, evenals de vermelding dat er alles aan gedaan is om het beestje piekfijn te houden. Afgaande op de foto’s is dat geen loze praat. Vergeven we ‘m dan die 2 lelijke pukkels op de voorbumper?

peugeot 205 gti

Het blijft een Franse auto, dus het is fijn om te weten dat de Zweed in kwestie er alles aan gedaan heeft het roestspook buiten de deur te houden. Dat is altijd het probleem geweest van Franse auto’s. Het motortje wilde over het algemeen wel. Wat heet: een goede Peugeot laat je zelfs minder snel in de steek dan een Hummer! Zo lijkt zo’n 205 GTI 1.9 toch geen gekke koop. De auto in kwestie wordt deze woensdagavond afgehamerd, naar schatting voor een bedrag tussen de 11.000 en 12.350 euro. Op moment van schrijven staat de teller echter nog op 7.050 euro. Interesse? Bieden kan hier.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
30 − 14 =