voitures extravert quintessenza se

Ons koude kikkerlandje is nooit het toonbeeld van opwinding geweest. Toch zijn het wederom Nederlanders die met iets revolutionairs komen. Deze keer niet een vliegende auto, maar een bloedmooie klassieke Porsche. Een elektrische, welteverstaan.

Nederlands/Duits/Frans/Italiaans

Nu sportmerken als Ferrari en zelfs stofzuigerboeren zich gaan mengen in de elektrodiscussie, wordt het tijd dat ook Porsche wat grotere stappen gaat zetten. Ze zijn al best aardig bezig daar in Stuttgart, maar voor het mooiste op het gebied van elektro-Porsches hoeven wij Nederlanders minder ver te reizen. Naar Utrecht, om precies te zijn. Daar vinden we Voitures Extravert, waar twee smaken 911 omgebouwd worden tot elektrobakken. De creaties luisteren naar de namen quintessenza SE en quintessenza TE. Laatstgenoemde is een reïncarnatie van de 80’s 911, de SE gaat terug naar het oermodel. Inderdaad: een in Nederland omgebouwde Duitse auto met een Frans/Italiaanse naam. Spreek SE/TE op z’n Engels uit, en je hebt een waar landenfestijn te pakken.

voitures extravert quintessenza specs

Handvol exemplaren

Er wordt gemikt op een langzame groei van een handvol stuks in 2018 naar nog geen 40 exemplaren in 2021, dus voor een echte elektrificering van het gehele modellengamma moeten we nog steeds bij de Duitsers zelf zijn. Dit dient echter een totaal ander doel: het ombouwen van klassieke Porsches en zodoende al hun (fiscale/ecologische) nadelen wegnemen. Daarbij worden de auto’s klaargestoomd voor een lang tweede leven. Een leven zonder roest, zonder torenhoge onderhoudskosten en zonder benzine.

Moderne standaarden

Het kloppende boxerhart wordt namelijk vervangen door een elektromotor. Daarmee kun je tot 400 kilometer rijden. Het rijden zal voldoende plezier geven dankzij een 50/50 gewichtsverdeling en acceleratie van 0 naar 100 in minder dan 6 seconden. De top van 200 km/h is weinig bijzonders, maar minder belangrijk in de praktijk. Alles wordt gerestaureerd volgens de hoogste standaarden. Climate control, stuurbekrachtiging en audio zijn geheel van deze tijd. Een afgeleverde Voitures Extravert quintessenza krijgt 5 jaar garantie mee.

De gedachte erachter

Maar waarom? Niet dat we zelf geen reden kunnen bedenken, maar het is altijd leuker om het uit de mond van de maker te horen. Martijn van Dijk, samen met Jurgen Moerman de drijvende kracht achter dit nieuwe merk, legt uit: “De belangrijkste reden deze auto’s te bouwen is omdat we liefde hebben voor iconische klassieke auto’s. En dan niet om in een museum naar te gaan kijken, maar om ze op straat te zien, dagelijks. En een Porsche 911 is een onmiskenbare iconische klassieker, breed geliefd. Porsche is al sinds de vroegste dagen gewend aan liefhebbers die van alles aan de auto wijzigen, en is onvoorstelbaar goed in het ondersteunen van alles dat met hun heritage te maken heeft. Echt een droom voor klassieke liefhebbers dus.
Zoals je ziet houden we van iconische klassiekers, en daar zijn er nog wel meer van te bedenken. Echter, voorlopig richten we ons even exclusief op de 911. De klant heeft veel mogelijkheden voor opties/extra’s voor wat betreft exterieur en interieur, echter qua motor werken we voorlopig met 1 uitvoering, met de prestaties zoals je deze kent (0-100 in 6 sec, 200 km/u max, 400 km range).”

voitures extravert quintessenza se

Klanten genoeg

Uiteraard, dit is heiligschennis, dit zijn heidense taferelen, dit is de wereld op zijn kop. Blijf af van onze Porsches! Hoe durven ze daar in Utrecht? Bah, elektrisch rijden! Blijkbaar is er toch vraag naar, want de 5 eerste exemplaren zijn al verkocht. Wie volgend jaar nog een originele Voitures Extravert quitessenza op de stoep wil hebben, moet nu stappen zetten om een van de twaalf exemplaren te reserveren. Kost je drie ton, maar dan heb je ook wat: klassieke Porsche-looks met voldoende betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten voor een daily driver.

 

Wat vinden we?

Bovenstaande kun je serieus of sarcastisch opvatten. Want zeg het maar: wat moeten we hiervan vinden? Mag dit? Die vraag is snel beantwoord: er staat geen briesende colonne agenten voor de deur, dus wettelijk gezien zal het mogen. Ook lijkt het erop dat Porsche hier geen moeite mee heeft. Voor wat betreft de clientèle is de vraag hierboven eveneens al beantwoord: hij wordt verkocht. De ‘liefhebber’ of ‘fanboy’ zal het even slikken vinden. Want het is allemaal niet origineel en elektromotoren zijn foei, bah. Aan de andere kant: we gaan toch met zijn allen elektrisch rijden op een gegeven moment. Nederland zou Nederland niet zijn als de auto’s op fossiele brandstoffen straks volkomen onbetaalbaar zijn. Dan is het toch veel beter als auto’s met zulke bloedmooie klassieke lijnen het straatbeeld blijven verfraaien, in plaats van ergens weggestopt te zitten in een museum? Laat dus maar komen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
14 × 20 =