Mercedes-AMG Project One

Tenminste, dat hoopt en denkt AMG-eindbaas Tobias Moers. Hij sprak deze hoop uit tegenover Autocar. Heel opzienbarend lijkt zijn statement niet, als je naar de specs kijkt.

Tobias Moers Mercedes-AMG

Hoewel nog niet alle details definitief zijn, zou er een 1,6-liter V6 turbo in deze Mercedes-AMG komen te liggen die 1000+ pk eruit perst. Dit doet de V6 niet in zijn eentje, overigens. Vier elektromotoren moeten erbij helpen. Twee van deze motoren drijven de voorwielen aan, een elektromotor is geïntegreerd in de turbo om de compressor beter te laten draaien en dan is er nog een elektromotor die de V6 helpt kracht op de achterwielen los te laten.

Mercedes-AMG Project One

Met de power zit het dus wel goed. Kijken we naar het uiterlijk, dan zien we dat deze auto raad weet met de enorme massa lucht die eropaf komt. Zo’n 700 kilogram downforce hoort de body op hoge snelheid te genereren.

Mercedes-AMG Project One

Dan is er het gewicht. De koolstofvezel carrosserie zorgt ervoor dat deze hypercar slechts 1300 kilogram moet gaan wegen. Althans, dat is wat Moers beoogt. Als we de cijfertjes ‘crunchen’, komt dat neer op een kilootje of 1,3 per pk. Al met al kunnen we dus spreken van F1-achtige specs met een F1-aandrijving.

Mercedes-AMG Project One

Dan de concurrentie. De snelste productieauto is de Porsche 911 GT2 RS. Die wist vorig jaar de ‘Ring te ronden in 6.47,3. De McLaren P1 LM heeft – eveneens sinds vorig jaar – het record voor snelste straatlegale auto: 6.43,22. De echte time to beat om de snelste auto ooit te worden, betekent dat er een veel ouder record moet worden gebroken. Dit record werd 35 jaar geleden gevestigd. In 1983 wist Stefan Bellof een Porsche 956 racer tijdens een kwalificatieronde in 6.11,13 de baan rond te krijgen. Hoewel het allemaal enorm haalbaar klinkt, voelt het toch bijzonder: een 35-jarig record vermorzelen. We zullen zien.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
28 ⁄ 7 =