corbellati missile

Het blijft een belangrijk wedstrijdje in autoland: de snelste auto bouwen. Merken als Suzuki, Volkswagen en Renault zullen zich er niet snel aan wagen, maar menig nieuw uit de grond gestampt supercarproject doet er een gooi naar. Wanneer is het genoeg geweest?

Van alle tijden

Claims van fabrikanten dat zij de snelste auto bouwen, zijn van alle tijden. Het was pas recentelijk dat er meer aandacht aan besteed werd. Dit gebeurde toen Bugatti in 2005 de Veyron uitbracht, de eerste auto die de magische grens van 400 km/h overschreed. Zo moet het ruim 30 jaar eerder ook gevoeld hebben toen Lamborghini met de Countach claimde dat het de 300 km/h-barrière wist te doorbreken. Destijds waren er eveneens merken zoals Ferrari en Lamborghini die elkaar continu probeerden de loef af te steken.

Computeranimaties

Tegenwoordig zijn er de meest vage merkjes die met computeranimaties claimen iets gebouwd te hebben. Een groep Arabieren claimt al enkele jaren bezig te zijn aan een auto met 5.007 pk (dat staat geloofwaardiger dan 5.000 rond) en een top van 560 km/h, genaamd de Devel Sixteen (zie video). Ondertussen is er de Corbellati Missile (zie foto bovenaan), een Italiaanse auto die claimt de 500 km/h-barrière te doorbreken. De Italianen zijn zelfs van plan de auto in Genève aan het publiek te tonen. Het is nog maar de vraag of een van beide merken daadwerkelijk iets gaat lanceren, maar feit blijft dat er continu wordt geaasd op de titel van snelste auto ter wereld, met of zonder rijdend model.

Snelheidsverschil

Om het een en ander in perspectief te plaatsen, zijn hier wat cijfers. Sinds 1974 geldt er een maximumsnelheid op onze snelwegen. Destijds werd deze ingesteld op 100 km/h. De hoogst geldende maximumsnelheid is sindsdien met 30 km/h gestegen. Kijken we naar de maximum haalbare snelheid van een auto, dan is die in de afgelopen 44 jaar gestegen van 300 km/h (de eerdergenoemde Lamborghini Countach) naar 447 km/h (de Koenigsegg Agera RS, aangenomen dat de claim van 484 km/h van de Hennessey Venom F5 gebakken lucht is). Stel dat je je recordauto vloert op ’s lands wegen, dan reed je de gehoorzame burger in 1974 met een verschil van 200 km/h voorbij. Nu zou dat 317 tot 354 km/h zijn. Overigens geldt op de Duitse Autobahn – waar je echt tot de topsnelheid mag gaan – een adviessnelheid van eveneens 130 km/h. Daar kun je dus daadwerkelijk legaal mensen inhalen met ruim 300 km/h verschil. Een krankzinnig idee. Wanneer is het genoeg?

De techniek bepaalt?

Je zou kunnen zeggen: het is genoeg geweest als de techniek het niet meer aankan. Dat punt is bereikt, want er zouden op dit moment geen banden bestaan die meer dan 480 km/h kunnen hebben (hoe doet de Hennessey Venom F5 dat dan?). Dat is de reden waarom de Bugatti Chiron begrensd zou zijn op 420 km/h. Waar een wil is, is echter een weg, dus zal er wel weer een nieuw bandje ontwikkeld worden. Want uiteindelijk is het niet de techniek die bepaalt, maar de vraag. Zoals veel mensen elk jaar een nieuwe telefoon willen omdat er een beter model is uitgekomen, willen de superrijken elk jaar een nieuwe auto aan hun collectie toevoegen, omdat de nieuwe de snelste is. Als je miljarden hebt, moet je je plezier uit dergelijke dingen halen. Zolang die vraag er is, is er aanbod. Waarschijnlijk hebben we nog voor 2030 een productieauto die 600 km/h rijdt. Alleen niemand zal het er ooit mee rijden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *