bmw x2

Op de Autosalon in Brussel had BMW uiteraard de nieuwe X2 staan. Hij komt niet voorbij in de fotoserie van BMW. Dat heeft 2 redenen. Ten eerste was het zo gierend druk rondom de uitgestalde exemplaren, dat er geen doorkomen aan was. Ten tweede omdat ik de auto niet snap.

Waarom iemand een BMW X4 of X6 boven respectievelijk een X3 of X5 verkiest, valt wat mij betreft te rechtvaardigen: je valt voor het uiterlijk. De strak aflopende daklijn is iets dat je aantrekt. Of je had een X3/X5, omdat je een heel gezin plus hond hebt, maar de hond is dood en je kunt niet omgaan met de lap lege bagageruimte die daardoor elke rit achter de achterzetels zit. Wat de reden ook is: de X4 en X6 vallen in een, zij het door marketeers gecreëerd, eigen segment.

Dan de BMW X2. Hoe onderscheidt deze auto zich van de X1? Schuin aflopende daklijn? Neen. Achterwielaandrijving standaard, zoals het een echte BMW betaamt? Negatief. Ander interieur? Niets van dat al! Sterkere motoren? Nope, althans: niet zoals het er nu uitziet. Waarin onderscheidt de auto zich dan? Volgens BMW is het een sportieveling, blijkbaar meer dan de X1. Hij is wat korter, maar ook zwaarder. Er zit 75 kilogram tussen. uiteraard is er ook aan het design geschroefd om onderscheid te maken.

bmw x2 details

Over dat design: een leek zal ze niet eenvoudig uit elkaar houden. Zelfs een leek die het verschil tussen een X3 en een X1 doorheeft, zal met moeite iets anders te herkennen in de X2. De neus verschilt iets, het zijaanzicht is wat sportiever en van achteren oogt het wat lager en gespierder. O ja, en er zit een merkteken op achterste stijl. Er zijn dus wel degelijk onderscheidende kenmerken ten opzichte van de X1, maar echt opzienbarend zijn ze niet.

Het lijkt bijna of iemand bij BMW net te laat was met het indienen van een schets voor de BMW X1. Misschien het zoontje van een hoge pief bij BMW. De schets van de X1 (zoals hij er nu uitziet) was net door iedereen goedgekeurd en doorgestuurd naar de fabriek, toen deze schets binnenkwam. En hij beviel. Maar ja, inmiddels was alles al in gang gezet… “Weet je wat? We noemen ‘m gewoon X2! Bel Bernd van Marketing. Zeg hem dat hij iets bedenkt. Iets sportiefs. Mag best over de top zijn.” En zo geschiedde.

Met het hele verhaal over de coupé-SUV (het ding heeft 5 deuren en geen kont!) was ik al nauwelijks aan boord te krijgen. Sterker nog, ik weet niet of ik al aan boord ben. Maar wat voor niche moet dit voorstellen? BMW was al de grenzen aan het opzoeken met de 2-Serie Besteluitvoering. Toen kwam de voorwielaandrijving. En nu een auto die een kopie is van een andere auto in het gamma, maar dan toch net niet. Hoe ver gaan we nog met niches opzoeken?

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
23 × 20 =