autonoom rijden niveaus

Tegenwoordig is autonoom rijden een hip iets. Veel merken zijn ermee bezig. Om te beginnen: een auto die je zonder enige hulp van deur tot deur brengt, is er nog niet (tenzij het de deur van je buurman is). Wel zijn er al automerken – zoals Tesla – die hun auto’s veel taken van de bestuurder uit handen kunnen laten nemen. Ook zijn er al diverse merken die zeer dicht zitten bij de lancering van een volledig zelfrijdende auto (als we deze merken op hun woord mogen geloven). Om het allemaal wat makkelijker onderscheidbaar te maken, spreken we van niveaus van autonoom rijden. Deze zijn ingedeeld van 0 tot 5. Hieronder een uitleg wat elk niveau behelst.

Autonoom rijden: niveau 0

Niveau 0 betekent dat er 0 hulp van buitenaf is bij het bedienen van de auto. Je geeft zelf gas, remt zelf, stuurt zelf etc. Dit is wat iedereen gewend was te doen voordat de eerste hulpjes er kwamen.

Autonoom rijden: niveau 1

Fan of niet, jouw auto (als je er een bezit) kan waarschijnlijk al minimaal niveau 1 autonoom rijden. Het grootste deel komt nog steeds voor je eigen rekening, maar de auto neemt je een taak uit handen. Een goed voorbeeld is cruise control, dat het gas voor je in de gaten houdt. Lane assist, dat helpt de auto tussen de lijntjes te houden, is eveneens zo’n systeem.

Autonoom rijden: niveau 2

Ook het tweede niveau van zelfrijdende auto’s kennen we al wat langer. Steeds meer auto’s hebben bijvoorbeeld een cruise control gecombineerd met een systeem dat zorgt dat je in je rijbaan blijft. Onderstaande Mercedes-Benz S-klasse wordt automatisch naar niveau 2 getild door een frisdrankblikje:

Hoewel dit er al heel leuk uitziet, is het belangrijk om te weten dat de bestuurder zeker geen uiltje kan knappen achter het stuur. Je moet kunnen ingrijpen wanneer de auto er niet meer uitkomt. Bovendien rijdt de auto binnen de lijntjes op de (snel)weg, maar stuurt hij je niet naar huis. Tesla’s met hun veelbelovend genaamde systeem ‘autopilot’ zijn bijvoorbeeld niet meer dan niveau 2 autonoom.

Autonoom rijden: niveau 3

Vanaf niveau 3 kun je echt gaan spreken van autonoom rijden. De auto kan de bestuurder alle functies uit handen nemen die cruciaal zijn voor de veiligheid. Ook op dit niveau mag de bestuurder echter nog niet de aandacht van de weg houden. De nieuwe Audi A8 kan vanaf ergens dit jaar op niveau 3 autonoom rijden tot een snelheid van 60 km/h. Dat betekent dat je bijvoorbeeld in de file niet meer op de weg hoeft te letten.

Autonoom rijden: niveau 4

Vanaf dit niveau spreken we echt van volledig autonoom rijden. Gedurende een gehele rit neemt de auto alle honneurs waar. De auto bedient alle functies om de veiligheid te waarborgen en houdt de wegcondities in de gaten. Toch is ook op dit niveau niet alles mogelijk. Alleen bepaalde scenario’s zijn in het systeem geprogrammeerd.

Autonoom rijden: niveau 5

Op dit niveau is de auto je taxichauffeur. Je hoeft nergens meer op te letten. De auto kan zichzelf besturen met dezelfde prestaties als een mens. Dit bovendien in alle omstandigheden. Met deze auto kun je zelf naar de kroeg rijden en door de auto teruggereden worden van de kroeg.

Waarom deze indeling?

Het indelen in verschillende niveaus is wel degelijk belangrijk. Het kan de – beter geïnformeerde – consument helpen bij het maken van een keuze. Daarnaast zijn het belangrijke richtlijnen voor andere betrokkenen. Denk bijvoorbeeld aan de verzekeringsmaatschappij. Even afgezien van het juridische vraagstuk wie er fout zit bij een aanrijding, heeft een auto die helemaal uit zichzelf rijdt een lager risicoprofiel dan een auto die door een mens bestuurd wordt. KPMG heeft beraamd dat het aantal ongelukken door autonoom rijden zal afnemen met 80 procent.

Moeten we dit omarmen?

Volmondig: ja! Is het de bedoeling dat straks niemand meer zelf de controle kan of mag nemen over een auto? Dat zou erg jammer zijn. Echter, de meeste mensen die niet willen rijden, zijn er ook minder goed in. Deze mensen de besturing uit handen nemen zorgt voor een veiliger verkeersbeeld en afname van files. Daarbij: wie wil er niet naar huis gereden worden door zijn of haar eigen auto na een bezoekje aan de kroeg?

Nog zoiets: wat denk je dat het met de prijs van een taxirit doet als de bestuurder geen loon betaald hoeft te worden en de verzekering niet bang hoeft te zijn dat er overal gevloerd wordt? Juist. Het nadeel dat straks ongeveer elke directie-, vrachtwagen-, bus- en taxichauffeur op straat komt te staan, is een economisch probleem waar we het nog even over moeten hebben. Dat dan weer wel.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
18 ⁄ 9 =